lördag 26 mars 2011

Penfolds Grange 1980

Skall än en gång få bekanta mig med vinet som starkast bidrog till att jag idag har ett alltför stort vinintresse. Max Schuberts skapelse och historia från slutet av 50-talet måste tilltala varje sann vinälskare oavsett om man anser att viner från "downunder" är Coca Cola-produkter eller översötade fruktbomber dränkt i alkohol. Fick i början av 2000 nöjet att avnjuta min första stora vinupplevelse på Riksgränsens hotell där Penfolds höll hov och presenterade hela sitt utbud för provsmakning och fastnade naturligvis för historien runt Schuberts person och hans passion för att kunna skapa någonting stort i vinvärlden även från Australien. Vid denna tidpunkt smakades årgång 1993 vilket då slog mig som det överlägset godaste röda drycken jag någonsin smakat. 1.080:- per flaska var priset vid detta tillfälle.
Har kommit över en flaska med ytterligare några år på nacken och konstaterar att vi här av naturliga skäl har en ganska mörklila färg kombinerat med en klar tegelnyans som inbjuder till konsumtion. Doften antyder blyertston, mörka plommon, mint, rökt kött, läder......alla dofter man förknippar med ett stort vin. Smaken är himelskt mjuk med vanilj, ek, mjuka tanniner, peppar, lite eukalyptus och svartvinbär. Vilken upplevelse! En av de stora vinerna i världen!

95p
Penfolds Grange 1980


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar