söndag 24 april 2011

Ch.Cos d'Estournel 1996

Chateau Cos d'Estournel, 2e Cru Classé 1855, granne med Lafite Rotschild och ansedd som en av de bästa slotten i Medoc borde väl kunna presentera viner som upplevs som högklassiga även för en Bordeauxcyniker?!

För många år sedan köpte jag två flaskor av ovan årgång och producent vilka jag sett fram emot att dricka under en lång tid. Gjorde för några år sedan en "förstudie" via dess andra vin, Les Pagodes de Cos 1996, på Lallerstedts vinbar där de hade detta för provsmakning per glas och sommelieren hyllade vinet som en fullträff. Kunde inte hålla med och provet gjorde mig konfunderad då jag inte fann någon undangömd storhet i smaken av vinet i fråga. Har varit lite fundersam över öppnandet av ovan flaskor men läste här om en provning på Hjo Grosshandel vilken gjorde mig lite lugnare. Döm om min förvåning då jag i slutet av mars 2011 öppnar och provar en av ovan flaskor i fint sällskap och återigen inte kan hitta ett spår av den klass som nästan alla andra verkar uppfatta. Flaskvariation eller brist på Bordeauxsmak? Jag har alldelens säkert druckit för lite volym av förstklassig Medoc-Bordeaux för att kunna avfärda regionen som en variant av HC Andersens "Kejsarens nya kläder" men känner mig ändå som pojken i sagan: - Titta, de här vinerna är svindyra och anses vara bland de bästa i världen men ingen tycks inse att de underpresterar grovt i förhållande till priserna och anseendet! Vi måste få ett andra utlåtande och öppnar den andra flaskan NU för att rädda min uppfattning om regionens rykte och ärbarhet! Skall man verkligen tvingas köpa Mouton Rothschild från Medoc för att få en stor smakupplevelse?

St. Estephe:s stolthet(?!) briljerar med en gyllenröd till brun ton i glaset och färgen är verkligen fantastisk! Doften genomsyras emellertid av en ganska avtändade surhödoft av modell häststall som inte lovar gott! Smaken är banalt balanserad, utan tanniner och jag ifrågasätter stilen: Hur svårt är det att balansera någonting när basfrukterna är mycket mediokra och inte på något sätt djupa och nyanserade? Jag försöker under hela långfredagskvällen hitta någonting stort med detta vin, vrider och vänder på tungan, näsan och smaklökarna men här är det stopp. Det här är förbannemig inte speciellt gott! Fadd, menlös, unken och ytterst tråkig utvecklar sig inte smaken heller mer under kvällen. Börjar av uppenbara skäl också ifrågasätta mina smakpreferenser och läser mycket som skrivits om detta vin men det är bara att ge upp. Jag hoppas att årgången är en engångsföreteelse och att mina andra årgångar presterar bättre och tack och lov för att jag inte har några fler flaskor av 1996. Jag har inte heller betalat i närheten av de 2.000:- som Hjo Grosshandel debiterade för 2 år sedan och detta gör mig "Påskglad" (väl så dyrt för ovan kvalite men, 400:-). Tycker synd om alla som lagrar eller dyrköper dessa för en framtida upplevelse och inser att jag måste börja dricka mina lagrade Medocflaskor då dessa inte verkar utvecklas i min smakriktning.

83p
Ch.Cos d'Estournel 1996


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar