tisdag 5 april 2011

Giovanni Rosso Barolo Cerretta 2003

Baroloskeptikern får ytterligare en möjlighet att fördjupa sig i Nebbiolons mörka och täta hemligheter denna vecka.
"Wine should be a perfect copy of its terroir"... in this case from the slopes of Serralunga d'Alba, among the finest soils in the world./ David Rosso....jag hade inte kunnat säga det bättre.

Vi öppnar flaskan och finner en ljusbrun/till rödbrun färg i glaset. Har en medeldjup konsistens och ser väldigt inbjudande ut. Doften genomsyras av ljusröda bär av körsbär och hallon. Mycket Nebbiolanskt vad jag nu börjar förstå. Vinet börjar öppna upp sig och tanninerna är inte så där brutala som jag ibland upplevt utan man kan uppskatta de ljusa bären i körsbär, hallon, lingon, lite plommon och lakrits. Sammanfattningsvis ett gott vin som skulle må jättebra av lite år i mörker för att öppnas upp och riktigt briljera. Svårt för mig att gå ingång på samma sätt som här. Lite ojuste kanske men jag är hård men orättvis!

87p

Giovanni Rosso Barolo Cerretta 2003


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar