tisdag 12 april 2011

Querciabella Chianti Classico 2006

Mängden Sangiovese jag druckit sista tiden är nog mer än jag druckit under hela 2010 men är det gott så är det. Har haft lite svårt för många italienska viner de senaste åren då jag upplevt dem tillknäppta och tanninstinna med en småbesk eftersmak men detta måste ha varit ett resultat av för tidig konsumtion och tvivelaktig kvalite då de senaste exemplen har varit bra, ja till och med mycket bra.

Tillbaka i Chianti med där ett halvfylligt rödbrun porlande och en fatig, rödfruktig tobaksdoft blandar sig i glaset. Smaken är medelkrämig med chokladtoner, lakrits och kaffe. I min smak fortfarande lite väl vasst i tanninerna med en ganska kort smak som hänger kvar i munhålan. En god flaska vin men ingenting jag skulle springa och köa för då den trots allt ligger runt 200:- strecket.

88p
Querciabella Chianti Classico 2006

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar