tisdag 14 juni 2011

Bodegas Pintia 2004

"Ta mig så långt från roséträsket som möjligt!" tänker jag då jag sitter på balkongen i 25C värme kl 21.00 och skall äta en sommarsallad med grillad oxfilé! Vad kan passa bättre än Vega Sicilias dotter i Tororegionen, lite väster om från Ribera del Duero, som har viner som tilltalar en "fruktjunkie" som jag? Med 100% Tempranillodopning i muskelförpackning och tanniner á la Nebbiolo halar vi upp ett kraftpaket som provocerar.

Färgen är totalsvart med toner av "sista sumpen kaffe i perkulator". Inte mycket ljus som kommer igenom detta glas. Dofterna samlas runt en ganska massiv svartvinbärston med inslag av mocca, choklad, tobak och vanilj. Tungan slår volter av ganska vassa tanniner med god ekinsats och man kan konstatera att detta är ett fantastiskt gott matvin med +2 min eftersmak som rullar runt. Skulle kanske behöva luftas lite ytterligare då det upplevs lite för kraftigt och strävt solo men helheten är mycket bra och jag tror att det kommer att utvecklas 5-10 år framöver i mörkret.

De sista tidens viner har hållet en mycket bra klass så jag fortsätter väl på den inslagna vägen!?

92p

Bodegas Pintia 2004

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar