lördag 4 juni 2011

Chavy Puligny-Montrachet 2007

Jag tror jag överlåter till de mer kompetenta att redogöra för området och producenten då jag inte har så mycket att tillföra här :-). Det är alltså Domaine Jean-Louis Chavy vi har att göra med här.

Glaset har en förhållandevis ljusgul färg med lite grönaktigt skimmer och skiljer sig ganska mycket från de nya världen chardonnayer jag druckit från exempelvis Dutton Russian River, USA. Doften genomsyras av en arom av citrus, butterscotch och päronstänk. Smaken är lite lätt pärlande med en eftersmak av grapefrukt vilken blir lite väl besk i min värld. Jag är nog kanske inte redo för finrummet ännu då jag upplever VIP-avdelningen lite anonym och svåråtkomlig om man jämför med nya världens goda exempel på fruktdrivna smakkompotter! En god chardonnay men jag hoppas att jag någon gång i framtiden har turen eller förmånen att få smaka något från Le Montrachet!

Kan inte låta bli att kommentera ledaren hos Livets Goda i senaste numret då jag aldrig läst maken till självgod attityd hos chefredaktören i fråga. Kan inte riktigt förstå bakgrunden till detta behov av att slå sig själv på bröstet och hävda sin oerhörda kompetens och erfarenhet inom vinets värld. Det kan väl inte vara någon hemlighet bland läsarna att herr Enqvist har mycket erfarenhet och är kompetent men sättet att framföra det på ger en ganska sur eftersmak. "Lita inte på någonting utöver vad vi i Livets Goda skriver då jag har ERFARENHET och kan sätta vinerna jag provar i perspektiv då jag dricker DRC lika ofta som ni dricker mjölk!" Lite patetiskt blir det allt och enda slutsatser blir att Chefredaktörn känner sig lite hotad av "föreningen för inbördes beundran" kollektivet på internet! Vad Enqvist aldrig berör är tidningens beroendeförhållande till importörerna som annonserar i tidningen. Hur skall han någonsin kunna anses vara objektiv i bedömningen av ett vin då han av naturliga skäl inte är så benägen att kapa av handen som föder en? En ganska naturlig följd av detta är att man aldrig tar upp internets oändliga bredd och möjligheter för de svenska vinkonsumenter vilka har ett intresse som sträcker sig bortom Systembolagets och dess importörers (läs: tidningens annonsörers) värld . Man måste fundera på vad oddset är för att man i tidningen i framtiden kan få en kompletterande webbadress vid sidan av Systembolagets beställningsnummer som ett alternativ vilken kan erbjuda 30% billigare inköpsställe inom EU........? Jag hyser inte någon illusion om min egen betydelse i sammanhanget då jag är en liten myra i mediabruset men å andra sidan finns det ganska stora myrstackar..................................................!

88p
Jean-Louis Chavy Puligny-Montrachet 2007

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar