torsdag 25 augusti 2011

Paolo Scavino Carobric Barolo 1998

Har, vilket jag tidigare antytt, haft en ganska kärv (passar bra.....) inställning till Barolo-Nebbiolo-sandpapperskärnviner då jag förmodligen druckit dem för tidigt eller druckit viner av tveksam kvalité. Jag blev dock nyfrälst här och ville titta närmare på vad denna producent hade att erbjuda i sin portfölj från inköp gjorda för snart 10 år sedan. Paolo Scavino grundlade vingården 1921 i Lange regionen och efter sin död drivs nu gården av dennes son och 2 barnbarn. Till skillnad från Bric del Fiasc, som jag drack i våras, är detta en blandning av tre olika "cruodlingar" inom vingårdens ägor, Rocche di Castiglione, Fiasco och Cannubi.

En klarröd, som jag nu förstått, Barolsk vällagrad färg med bruna kanter och härliga alkoholben rinner ner längs glaskanten. Doften är russinlik med finsk lakrits och lite hallon. Smaken är lite bitter med inslag av kubbar och körsbärssylt. Den, för mig, så förhatliga tanninattacken håller sig i bakgrunden och vinet andas mognad och drickbar het. Mycket gott! Man kan dock finna att skillnaden mot Bric del Fiasc är påtaglig. Här var det mer och bättre av allt! Tur att vi snart har möjlighet att stifta bekantskap med 2001:orna då jag tror det blir åka av.

91p

Paolo Scavino Carobric Barolo 1998

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar