torsdag 27 oktober 2011

Bodegas Aalto 2008

Jag har funnit ett "nytt" område i mitt vinintresse som jag absolut måste fördjupa mig i: Spanien (javisst....ett jättenytt område). Under åren har det blivit ganska sparsamt med spanska viner men det är ju som det är: Man kan inte vara överallt alltid! Efter Mallorcasemestern, inköpen via http://www.decantalo.com/ och resultaten från dessa har jag insett att Spanien är definitivt på frammarch i min vinvärld. Högkvalitativa, fruktdrivna och kraftiga men ändå balanserade flaskor till humana priser gör att de definitivt är värd en fördjupning. En av mina favoriter har blivit Bodegas Aalto som nu presenterar sitt volymvin i ny årgång: 2008. Köpt för EUR 25:- via http://www.decantalo.com/ vilket inte kan vara annat än ett fynd: Köp, köp, köp och lagra upp med risk för att spä på Parkerifireringen i vinvärlden.

Mycket av upplevelsen är naturligtvis likartat som här men jag upplever att 2008:an är ännu mer av allt: Är idag mycket bra och kommer att bli ännu godare med några årliga rasptag i tanninhörnen. Vi har att göra med en närmast brutal Tempranilloupplevelse med väldigt vassa tanniner men "grapefrukthataren" tycker trots allt att det blir jättegott då fruktsötman balanserar det hela på ett bra sätt. Det blir att addera några pinnar ytterligare i poäng för denna flaska och jag börjar naturligtvis genast sukta och fundera på hur Aalto PS kommer att smaka av denna årgång.............oj oj oj!

93p
Bodegas Aalto 2008

3 kommentarer:

  1. Aha härligt med lite spanskt, var en knapptryckning ifrån en egen beställning på decantolo. Lägg upp någon till post och jag är hooked. ;)

    SvaraRadera
  2. Btw har du provat Finca Sandoval? Har någon i källaren som väntar på rätt tillfälle..

    SvaraRadera
  3. Jajemen....(http://australiarock.blogspot.com/2011/04/finca-sandoval-manchuela-2006.html)....mycket bra! Har du börs och nog är du värd en julklapp: Aalto PS 2006!

    SvaraRadera